Seuraa blogilstalla

tiistai 23. lokakuuta 2012

Matkalla Petsamossa sodan keskellä




Viime viikolla sain luetuksi Heidi Könkään Dora, Dora romaanin. Olin lukenut ko. tekosta ennalta blokeista ja kirja-arvosteluista ja omat odotukset olivat korkealla. Täytyy sanoa, että lukemisen jälkeen olin kyllä pettynyt. Minulle kirja ei oikein antanut mitään sellaista mitä tällaisen aiheesta kertovalta kirjalta odotan. Dora, Dora kuvaa Hitlerin Saksen varusteluministerin, arkkitehti Albert Speerin, hänen sihteerinsä Anne-Marie Kempffin ja suomalaisen tulkin sekä seurueeseen kuluvan taikurin kautta matkaa Speerin matkaa tarkistamaan saksalaisten varuskuntia Petsamossa jouluna 1944. Speer kokee joutuneensa Hitlerin epäsuosioon ja pohtii koko matkan ajan syitä tähän. Kirja kostuu neljän kertojan suunnilleen yhtä pitkistä kertomuksista, jossa he kohdallaan valloittavat matkan kulkua ja miettivät sinä sivussa suhdettaan muihin ihmisiin sekä sotaan joka on kaiken tapahtumisen taustalla. Minä odotin tältä kirjalta ehkä jonkinlaista uuta näkökulmaa ennen kaikkea Albert Speerin hahmoon. Mielestäni sellaista tämä kertomus ei tuonut, paras Speeristä piirretty henkilökuva , jonka olen lukenut, on Yrsa Steniuksen tekemä. Muutenkin kirjaa jää minusta vaisuksi, ja mukaan otettu rakkauskertomus, ja sen seuraukset vähän väkinäiseltä. Toki se valloittaa sitä ajatusmaailmaa, jossa päättäjät ovat erkaantuneet kauas todellisuudesta omaan maailmaansa. Eilen tuli tv:stä dokumentti Kambodžan vallan pitäjien Punaiset khmerien oikeudenkäynnistä. Jotain pelottavan saama oli näiden miesten ajatusmaailma kuin natsien aikoinaan. Perin oikealta tuntuu se tokaisu, että historiasta olemme oppineet, ettei ihmiskunta ole oppinut mitään historiasta.

Tästä kirjasta on kirjoittanut mm.Lumiomena

Heidi Köngäs   Dora, Dora  Otava 2012

Tähdet **1/2

Jottei tämä blogaus nyt vaikuttaisi pelkästään synkältä ja minä ihmiseltä joka ei usko ihmiskuntaan, täytyy kertoa hieman viime viikon lopusta. Olin nimittäin ensimmäistä kertaa mukana vaalitoimikunnan työssä. Kiersimme Turun sairaaloita tarjoamassa ennakko äänestys mahdollisuutta näissä laitoksissa oleville. Tällainen työ, jos joku tuo jotkin hyvin konkreettisesti sen mitä demokratia on ja miten sitä toteutetaan. Olin hyvin ylpeä suometa, kyllä meillä tehdään paljon, jota kaikki voivat omalta osaltaan vaikuttaa. Siis ihmiset käykää äänestämässä, se on hieno oikeus!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti