Seuraa blogilstalla

keskiviikko 21. marraskuuta 2012

Vieras maailma





Riitta Pulkkisen Vieras on hänen kolmas romaaninsa ja toinen jonka minä olen lukenut. Luin viime keväällä Totta romaanin, joka on Pulkkisen toinen. Muistan silloin pitäneeni siitä paljon, se oli pitkään aikaan kotimainen romaani, jonka luin melkein ahmien ja jonka henkilöihin tunsin samaistuvani. mikä sinänsä oli vähän erikoista, he kun edustivat keskiluokkaa, elämän tyyliä, mikä minulle sinänsä on oman taustani vuoksi vieras. Koin sen Pulkkisen vahvuutena, että hän sai minulle vieraan maailman tuntumaan uskottavalta.

 Nyt Pulkkisen päähenkilönä on nuori nainen, pappi ja äitinsä taustan takia vähän erottuva omassa maassaan.
Tällä kertaa täytyy sanoa, että  romaanissa kuvattu maailma jää minulle vieraaksi (kuinka satuunkaan, romaanin nimikin vihjaa samaa). Uskonnollinen pohdiskelu, jota Pulkkinen kuvaa, ei ole itsellenikään vierasta ja näissä teemoissa tunnen suurinta vetoa tekstiin. Mutta kun Pulkkinen on kirjoittanut teksti mukaan melkein kaikki ajassa pyörivät asiat muukalaisuudesta, ihmisen vieraudesta suhteessa omaan kehoon ja vaikka kirkon etääntymisestä ihmisten arjesta, tuli minulle ähky. Lisä mausteena on vielä vieras maa, toisenlainen kulttuuri, en oikein saanut otetta mitä Pulkkinen tällä kaikella haluaa sanoa. Täytyy myös sanoa, että tässä romanissa, päinvastoin kuin Totta romaniin suhteen, ajattelin, että onko tämä sellainen naisten romaani, johtuuko vieraus myös siitä, että itse olen mies.

Taitava sanankäyttäjä Pulkkinen on, kirjan lukee nopeasti ja haluaa saada selville mitä henkilöille oikein tapahtuu, mutta minulle jäi vähän hämmentynyt olo lukemisen jälkeen, tässäkö kaikki oli.

Tästä romaanista ovat kirjoittaneet mm. jarjellajatunteela,ilsela jaluminenomena, naisia muuten kaikki, tämä kirjallisuusblogi maailma kun on vähän sellainen naisten maailma.

Riitta Pulkkinen Vieras Otava 2012
Tähdet :***+

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti