Seuraa blogilstalla

maanantai 21. tammikuuta 2013

Finlandia-voittaja









Ulla-Leena Lundberg voitti Jää – romanillaan vuoden 2012 Finlandia-kirjallisuus palkinnon. Voittajan valitsi presidentti Tarja Halonen. Minäkin sain tämän lainatuksi kirjastostamme parin kuukauden jonotus ajalla ja parissa päivässä kirjan myös luin.
 Minua aina arvelutta tarttua teokseen, jota on kehuttu kovin, pelkään että omat odotukset nousevat liian suuriksi ja sitten tuleekin pettymys lukukokemuksesta. Mutta voin vilpittömästi todeta, että Jään kohdalla näin ei käynyt. Jää on hienosti kirjoitettu, koskettava tarina.
 Minulle parasta luettua on sellainen kirjallisuus, jonka minä näen mielessäni kuvina lukiessani. Minulle kävi tässä romaanissa juuri siten, näin nämä luotolaiset ja heidän nuoren pappinsa, pastorskan, heidän tyttärensä, postimiehen, joka osin toimii kertojana, näin luodon karun kauniin luonnon ja pastorin kotieläimet koko ajan edessäni kirjaa lukiessa. 
Kirja päättyy suruun, siksikin se kosketti minua voimakkaasti, kun itseäni on kohdannut suru 93 vuotiaan äitini nukkuessa heti alkuvuodesta pois. Mutta surunkin käsittely tässä kirjassa kaihtaa kaikkea sentimentaalisuutta, se on totta tavalla, jonka voi aavistaa ihmisten surun kokevan. Kannattaa ehdottomasti lukea, jos aito ihmiskuvaus ja hienon tarinankerronta kiinnostaa.
Tästä romaanista on lukusia blogi juttuja, tässä vain muutamia kirsinkirjanurkka, rakkaudestakirjoihin ja unnilukee.

Ulla-Lena Lundberg: Jää  Teos &Schildts & Söderströms 2012

Tähdet ****+

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti